Mis kuradi kultuur

//Mis kuradi kultuur

Tuntud ameerika kirjanik ja filosoof David Foster Wallace’le on suurima tuntuse toonud, tema poolt 2005 aastal Kenyon College lõpetajatele peetud kõne, mis algab ühe väikese mõistulooga:

Kas noort kala ujuvad mõõda jõge ning neile ujub vastu vanem kala, kes viisakalt küsib: “Hommikust mehed, kuidas vesi on?” Ujunud mõne aja mõõda jõge edasi, küsib äkki üks noor kala teiselt: “Mis kuradi vesi?”

Loo püant  on selles, et inimestena me ei märka ning ei oskla kirjeldada lihtsaid ja olulisi asju, millest otseselt sõltub meie elu ning heaolu. Looduskeskkond, meile lähedased inimesed, töökaaslased, suhted, aeg …. Nende kaotust mõistame kahjuks tihti alles siis, kui me oleme neid jäädavalt kaotamas või kaotanud. Kõik justkui nagu Tarmo Pihlapi poolt esitatud Smoke laulus Alice “… Ta korraks peatub ja lehvitab siis, …”.

Sama  lugu on ka ettevõtte kultuuriga. See on ka üks nii nimetatud hästi loomulik asi meie ümber, et me ei oska selgitada, mis see on, kuidas see toimib. Kõik me oskame  peast tsiteerida Peter Drucker’i lauset: “Kultuur on see, mis sööb meie strateegia hommikusöögiks.” Kuid mis asi ettevõtte kultuur tegelikult on? Kuidas see meie ettevõttes päriselt toimib. Kas  ja kuidas me juhime oma kultuuri. Või tekib see hoopis iseeneslikult ning juhib meid. Kultuur on normid ja reeglid, inimeste vahelised kokkulepped, kuidas me igapäev koos toimetame. Juhtide valida on, kas nad ise seda protsessi aktiivselt juhivad või mitte. Viimasel juhul reeglid tekkivad iseenesest ning ei pruugi toimida nii, kuidas me soovime. Ja siis esitamegi endale jälle küsimuse, miks inimesed nii tegid, miks inimesed nii käituvad.

Keeruline on muuta ja juhtida asja, mida me täpselt ei adu. Esimene samm sellel teel võiks olla, kui küsida esmaspäevasel juhtmeeskonna koosolekul kohal olijatelt kolm lihtsat küsimust:

  • mis on meie ettevõtte kultuur?
  • kuidas see meie igapäevases elus toimib?
  • kas me oleme rahul sellega, milline see on?

Aasta lõpu kiirel ajal, ei ole justkui  mõistlik pehmete teemadega tegeleda. Aga kui me teame, et see sööb strateegia hommikusöögiks, miks siis oodata lõunani. Mida me peale lõunat siis edasi teeme;-).  Ülal olevatele küsimustele igal esmaspäeval vastuse leidmine peaks olema  sama elemanrtaarne, kui autoga sõitma minnes veenduda, kas on piisavalt kütust. Ja kui kütust piisavalt ei ole, siis juhtmeeskonna asi on muretseda, et paagid saaksid enne sõitu täidetud.

Reedel 8. detsembri toimunud hommikukohvil palusime osalejatel hinnata 10 palli skaalal, kui oluline on kultuuriga seotud teemad täna nende ettevõttete. Tulemus oli üllatavalt kõrge 9,8 palli. Hommikukohvi ettekanded ja slaidid leiad siit.

Becoming aware of your culture and managing it effectively is more than just a fun team building activity. It is the key to your success. – Mario Moussa

=======

Istun aknal, loojumas päev.

Äkki kuju tuttvat näen –

see on Alice.

Kas petavad silmad või tõsi on see –

käes tal pakitud kohver ja keep.

Ta korraks peatub ja lehvitab siis.

R: On hetki elus palju, mis määravaks kord saab,

võib-olla on see saatus, et just täna lahkub ta,

kuigi palju-palju aastaid oli olnud mulle naabriks Alice.

Kõik need aastad reas, mis on elus mööda läind,

kui lootusetult pime olin õnne kõrval käind,

nii ei näinud ma, et kogu aja oli mulle naabriks Alice.

Kauneim kõigist mulle ta näis.

Süda rõõmu ja joovastust täis –

oo, Alice.

2019-01-12T07:33:18+02:00